Pressrelease från Nätverket Stoppa Förbifart Stockholm 2014-08-19
Hur många spadtag krävs egentligen för att begrava moderatprojektet ”förbifarten” ?
De klimatrelaterade katastroferna når även Sverige med skogsbränder i Västmanland och översvämningar i Halland. Men i moderaternas värld skiner alltid solen. Idag tog moderaterna sitt andra spadtag för Förbifarten i Häggvik, Sollentuna. Det första spadtaget tog dom för sig själva i fredags, i smyg, i Skärholmen inför utvalt pressfolk. Idag var det ett massivt uppbåd av moderatpolitiker från regeringen och de fyra berörda kommunerna, som höll tal, sekunderade av utkommenderade muf-are med egna plakat.
Den återkommande kritiken från forskare och trafikplanerare om att vi ytterligare bygger fast oss i bilsamhället med stora skador för miljön och klimatet som följd viftades bort med att det minsann ska byggas tunnelbanor också. Fredrik Reinfeldts ord för ett par dar sen om kommande svångremmar var tydligen redan glömda.
Det är mycket tydligt hur moderaterna försöker använda ”hotet” mot att förbifarten inte skulle genomföras om det blir de rödgröna som vinner valet. Men det är också mycket tydligt att detta är ett moderatprojekt med socialdemokraterna som gisslan. Man kan undra var resten av allianspartierna håller hus? Får dom inte vara med, eller vill dom inte? Och för tjänstemännen från kommunerna och från Trafikverket som måste ställa upp på dessa moderatjippon, hur kul känns det?
Moderaternas nya slogan ”Bye bye Förbifarten” är ett rejält självmål. Deras plakat plockades snabbt upp av oss demonstranter och användes i manifestationen. Bättre kunde vi inte gjort själva. Vilken reklambyrå anlitar dom?
Vi som är motståndare till Förbifart Stockholm var självklart där, liksom vid det inställda spadtaget 23 juni. Trots att vi inte fått någon förhandsinformation var vi ett femtiotal personer på plats, bevakade av minst lika många poliser, säkerhetsvakter och tjänstemän från Trafikverket så vi inte skulle komma i närheten av de kanske hundra inbjudna gästerna.
Förbifarten är en klimat- och miljömässig katastrof. Den byggs för bilar och är sällsynt olämplig för buss- eller spårtrafik. Om den byggs så minskar resurser för satsningar på utbyggd kollektivtrafik och cykelvägnät. Argumenten mot Förbifart Stockholm finns på vår hemsida: http://www.stoppaforbifarten.nu/
Kontakter: Göran Folin, Alternativ Stad/Jordens vänner, tel 073 073 11 88 och Karin Wahlgren, Klimataktion, tel 073 688 20 33